Sancțiuni contravenționale în afaceri
Abordăm cu seriozitate sancțiunile contravenționale în afaceri, oferind consultanță juridică specializată pentru a minimiza riscurile, a asigura conformitatea și a proteja interesele clienților noștri într-un mediu juridic complex.
Drept contravențional:
Ce înseamnă „contravenție”,– fapta, acţiunea sau inacţiunea, ilicită, cu un grad de pericol social mai redus decât infracţiunea, săvârșită cu vinovăţie, care atentează la valorile sociale ocrotite de lege, este prevăzută de prezentul cod şi este pasibilă de sancţiune contravenţională.
Avînd în vedere faptul că legiutorul/parlamentarii au stabilit că contravențiile sunt aceleași infracțiuni dar cu un grad mai redus de pericol este clar că au instituit și termenul de răspundere pentru săvîrșirea faptelor ilegale astfel unitatea terminologică „răspunderea contravențională”, – este reacţia statului la săvârșirea unei fapte contravenţionale prin aplicarea de către organul împuternicit faţă de făptuitorul ei a constrângerii statale prevăzute de legea contravenţională, în modul şi în termenele stabilite de lege, în limitele sancţiunii contravenţiei comise, precum şi obligaţia contravenientului de a suporta sancţiunea aplicată.
În cadrul procesului contravențional adică începînd cu momentul sesizării reprezentanților statului care deseori este poliția de către o persoană și pînă la emiterea hotărîrii de către instanța de judecată în vederea sancționării făptașului sau constatarea săvîrșirii unei ilegalități se numește agent constatator. „Agentul constatator”,– este reprezentantul autorităţii publice care soluţionează, în limitele competenţei sale, cauza contravenţională în modul prevăzut de lege. Agentul constatator nu întodeauna este și polițist, conform codului contravențional agenți constatori poate fi și reprezentanți ai: inspectoratului ecologic, agenției de supraveghere în construcție, serviciul vamal, poliția, consiliul concurenței, etc.
În timpul pornii procesului contravențional împotriva unor acțiuni ilegale sau împotriva unei persoane concrete recomandăm asistarea persoanei de către un avocat specializat/profesionis în domeniul cauzelor contravenționale pentru a preveni abuzurile agenților constatatori sau de a furniza acestora informațiile necesare și probele ce dezvinovățesc persoana.
Totodată, în eventualitatea întocmirii unui proces-verbal și emiterea unei decizii de sancționare împotriva persoanei este necesar ca în termenul prevăzut de legislație să se conteste în instanța de judecată procesul-verbal împreună cu decizia de sancționare aceasta fiind unica cale de anulare a deciziei și prezentarea poziției de apărare la această etapă.
În eventualiatatea în care agentul constatator a întocmit procesul-verbal dar nu a aplicat sanțiunea acesta fiind de competența instanței de judecată persoana va fi citată direct de către instanță pentru a se prezenta și prezenta poziția sa de apărare.
Avocatul Marin Jalbă are obținut câștig de cauză în proporție de 90 % în cadrul cauzelor contravenționale în privința agenților economici în care sa implicat de ceea vă recomandăm cu încredere să ne contractați la etapa inițială în situația în care urmăriți protecția eficientă a drepturilor dumneavoastră.
Mai este necesar de menționat că conform ultimilor modificări la codul contravențional sa introdus procedura specială numită „procedura scrisă de examinare a cauzei contravenționale”, aceasta – se aplică tuturor cauzelor contravenţionale a căror sancţiune prevede mărimea amenzii nu mai mare de 300 de unităţi convenţionale ( o unitate este egală cu 50 lei) . Cauza contravenţională în procedură scrisă se examinează de instanţa de judecată în lipsa părţilor şi fără dezbateri orale. În cadrul asemenea procedure părțile sau clientul ca contestatar al sancțiunii prezintă instanței probele sale scrise (acte, foto, video, declarații, etc) și instanța de judecată examinează cauză fără a cita sau invita persoana care a contestat procesul-verbal cu privire la contravenție nici agentul constatator și nici un martor sau alte persoane.
Avocații noștri specializați în soluționarea și reprezentarea în cauzele contravenționale recomandă să solicitați expres instanței de judecată stabilirea procedurii publice sau invitarea părților în proces pentru a lămuri sau demonstra anumite fapte, poziții – o asemea cerere este posibilă și legală așa cum legislația contravențională/codul contravențional permite prezenta părților în cadrul procedure scrise.
O acțiune specială în cadrul procedurii contravenționale este și „ridicarea provizorie a permisului de conducere a mijloacelor de transport”, acțiuni despre care mulți conduicători auto sau persoane nu îl cunosc dar în urmă cărora pot fi foarte afectați economic.
Astfel, ridicarea provizorie a permisului de conducere este o – măsură de siguranță contravențională care constă în interzicerea temporară persoanei fizice de a conduce mijloace de transport prin ridicarea permisului de conducere până la pronunțarea hotărârii judecătorești asupra cauzei. În asemenea situații recomandăm clienților să contacteze un avocat specializat sau un profesionist în domeniu proceselor contravenționale pentru a consulta și asista persoana la examinarea demersului de către instanța de judecată astfel oferindu-vă o analiză juridică a evenimentelor și faptelor importante atît clientului cît și instanței explicînd că ridicarea permisului nu este necesară sau oportună deoarece procesul se poate desfășura și fără a fi ridicat permisului dar și ridicarea acestuia va împovăra financiar clientul și familia ultimului dacă permisul reprezintă o metodă dea-și asigura existența.
Avocații noștri specializați în dosare contravenționale și în proceduri de contestare a proceselor-verbale cu privire la contravenții recomandă invocarea următoarelor drepturi garantate de codul și legislația contravențională persoanelor supuse urmării contravenționale:
- Prezumţia de nevinovăţie. Persoana acuzată de săvârșirea unei contravenţii se consideră nevinovată atâta timp cât vinovăţia sa nu este dovedită în modul prevăzut de lege. Nimeni nu este obligat să dovedească nevinovăţia sa. Concluziile despre vinovăţia persoanei în săvârșirea contravenţiei nu pot fi întemeiate pe presupuneri. Toate dubiile în probarea învinuirii care nu pot fi înlăturate în condiţiile prezentului cod se interpretează în favoarea persoanei în a cărei privinţă a fost pornit proces contravenţional.
- Libertatea de mărturisire împotriva sa. Nimeni nu poate fi silit să mărturisească împotriva sa ori împotriva rudelor sale apropiate, a soţului/soţiei, logodnicului/logodnicei sau să-și recunoască vinovăţia. Persoana căreia autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională îi propune să facă declaraţii demascatoare împotriva sa ori a rudelor sale apropiate, a soţului/soţiei, logodnicului/logodnicei este în drept să refuze de a face asemenea declaraţii şi nu poate fi trasă la răspundere pentru aceasta.
- Dreptul la apărare. Pe parcursul procesului contravenţional, părţile au dreptul să fie asistate de un apărător (avocat). În momentul pornirii procesului contravenţional, autoritatea competentă să soluţioneze cauza contravenţională este obligată să aducă la cunoştinţa persoanei pasibile de răspundere contravenţională dreptul ei de a fi asistată de un apărător.
- Limba în care se desfăşoară procesul contravenţional şi dreptul la interpret. Procesul contravenţional se desfăşoară în limba de stat. Persoana care nu posedă sau nu vorbeşte limba de stat are dreptul de a lua cunoştinţă de toate actele şi materialele dosarului şi de a vorbi în faţa autorităţii competentă să soluţioneze cauza contravenţională prin interpret. Procesul contravenţional se poate desfăşura în limba acceptată de majoritatea persoanelor care participă la proces. În acest caz, actele procesuale se întocmesc în mod obligatoriu şi în limba de stat. Actele procesuale ale autorităţii competentă să soluţioneze cauza contravenţională se înmânează persoanei în a cărei privinţă a fost pornit procesul contravenţional, fiind traduse în limba pe care aceasta o cunoaşte.
Foarte important este că în cadrul unui proces contravențional atît în fața agentului constatator cît și în fața instanței de judecată indiferent de care este aceasta: instanța de fond sau instanța de recurs (curtea de apel) să se administreze eficient și corect probatoriul. Probatoriul include procesul de administrare și prezentarea a probelor materiale și depozițiile martorilor sau altor persoane or, o hotărîrea de judecată obligatoriu va conține poziția celui vinovat sau pretins vinovat dar și probele invocate/prezentate de ultimul în cadrul procesului și cel mai important de ce acestea au fost respinse sau admise de către judecător.
Despăgubiiri accidente rutiere in interesele companiilor:
Despăgubirea în cazul unui accident rutier se face de către compania de asigurare (asigurător) la care persoana vinovată în producerea accidentului a avut polița de asigurare obligatorie. Deci, dacă nimeriți în accident, și vinovată este altă parte, despăgubirea trebuie efectuată de compania de asigurare a acelei părți.
Persoana păgubită poate să adreseze cerere de despăgubire direct asigurătorului (companiei de asigurare) sau reprezentantului de despăgubiri desemnat de acesta. Modalitatea de determinare a prejudiciului și compensarea lui este reglementată de Legea Nr. 414 din 22-12-2006 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule
Vă prezentăm câteva noțiuni importante care guvernează raporturile juridice dintre dvs. Și compania de asigurare.
unitate de specialitate – persoană fizică sau juridică, autorizată, care se ocupă de comercializarea de autovehicule, de părţi componente şi piese de rezervă şi/sau executarea de lucrări de întreţinere şi reparaţie a autovehiculelor [“auto-service”] – această noțiune care multă lume nu o cunoaște și nici nu dorește săi acorde atenției în majoritaea cazurile decide care este suma pe care dvs. O veți primi ca despăgubire !
asigurat – proprietarul sau utilizatorul unui autovehicul a cărui răspundere civilă este preluată contractual de un asigurător, în baza contractului de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, valabil pentru prejudiciile produse terţelor persoane din accidente de autovehicule;
utilizator – orice persoană care conduce autovehiculul: asiguratul, persoanele prevăzute în contractul de asigurare sau alte persoane care conduc autovehiculul cu sau fără consimţămîntul posesorului;
La întrebarea fregventă a clienților dacă „Pot cere acoperirea prejudiciului, dacă șoferul din vina căruia s-a produs accidentul nu este inclus în contractul de asigurare?” avocații noștri specializași în domeniu vă comunică că: Da, compania de asigurare trebui să plătească cuantumul prejudiciului chiar dacă persoana care se afla la volan și a cauzat accidentul nu a fost inclusă în contractul de asigurare.
Pentru solicitarea despăgubirii de la companie de asigurare, trebuie să urmați următorii pași:
- Să notificați imediat poliția sau alte organe de drept despre accident. Poliția întocmește actele referitor la cauzele şi circumstanţele accidentului, persoana vinovată precum şi la consecinţele accidentului;
- În 48 de ore din momentul producerii accidentului, trebuie de înştiinţat compania de asigurare care a emis poliţa/contractul de asigurare; ambele părți implicate în accident, indiferent de cine a fost recunoscut vinovat, trebuie să anunţe compania sa de asigurare. La această etapă este interzis să întreprindă de sine stătător careva măsuri de reparare a pagubelor;
- Să notificați participanţii la accident, păgubitul sau apropiaţii lui despre poliţă de asigurare şi de pus la dispoziţia acestora informaţiile necesare despre asigurător (companie de asigurare);
- Să prezentați la sediul companiei de asigurare ori al reprezentantului de despăgubiri, următoarele documente: – actul organelor competente cu privire la producerea accidentului rutier, – permisul de conducere, – certificatul de înmatriculare și raportul de inspecţie tehnică periodică a autovehiculului cu care a fost provocat accidentul. Dacă veți avea întrebări despre documentele care trebuie prezentate, compania de asigurare trebuie sa vă dea în scris lista documentelor necesare.
- Să prezentați mașina pentru constatarea pagubei.
Dosarul de daune – ce trebuie de știut Compania de asigurare este obligată să deschidă dosarul de daune, care trebuie să includă toate documentele și toată informația cu privire la accident, verificarea autovehiculului, evaluarea pagubelor și alte informații legate de caz.
După ce pagubele au fost constatate, compania de asigurare este obligată să elibereze la solicitarea persoanei păgubite, în termen de 5 zile, un extras din dosarul de daune. În acest extras se indică: numărul dosarului deschis, piesele constatate ca avariate în accident, și soluțiile tehnice adoptate (înlocuire sau reparație).
Persoana păgubită are dreptul de a lua cunoștință de toate documentele din dosarul de daune și poate exprima acordul sau dezacordul asupra soluțiilor propuse de compania de asigurare.
Foarte Important este ca atunci cînd compania de asigurare va examina autoturismul dvs. pentru a stabili cuantumul daunelor să nu semnați la rubrica unde este indicat că sunteți de accord ca prețul pentru piesele dumneavoastră să fie stabilite de cele 3 unități de specialitate ALESE DE CĂTRE COMPANIA DE ASIGURĂRI, aici este și problema despăgubirilor foarte mici, compania de asigurări identifică cele mai mici prețuri de pe piață sau chiar mai mici decăt cele reale deoarece dvs. î-I oferiți acest drept !
Pentru a nu intra într-un litigiu de lungă durată cu companiile de asigurări vă recomandăm ca la etapa examinri pagubelelor (automobilului dvs) să vă adresați unui avocat specializat în domeniu sau unui profesionist care să anticipeze practicile neloiale și paguboase ale companiilor de asigurare.