Procedura administrativă
În cadrul procedurii administrative, oferim asistență legală cu abordare eficientă și soluții adaptate, asigurând respectarea riguroasă a cerințelor legale în fiecare fază.
Dreptul administrativ reprezintă ramura dreptului public care reglementează relaţiile sociale din sfera administraţiei publice sau alte autorităţi de stat, inclusiv relațiile de natură conflictuală între vătămaţi în drepturi prin acte administrative. Spre regret, societatea se confruntă des cu organele menite să apere drepturile persoanelor fizice, cetățenilor străini, apatrizilor sau persoanelor juridice.
În astfel de circumstanțe, ajutorul unui avocat competent în gestionarea conflictelor cu autoritățile publice, care poate asigura respectarea și apărarea drepturilor garantate de legislația Republicii Moldova, este crucial și în continuă solicitare.
La data de 01.04.2019 a intrat în vigoare Codul administrativ al RM (CA), acesta prevede mai multe acțiuni imperative și de decădere dacă nu sunt respectate cu strictețe.
Noțiunea de cerere prealabilă rămîne a fi o condiție obligatorie adresării în instanța de judecată nerespectara acesteia duce nemijlocit la inadmisibilitatea cerererii de chemare în judecată.
Noul Cod Administrativ instituie 5 acțiuni în instanță în temeiul cărora o persoană î-și poate apăra drepturile și anume:
- a) anularea în tot sau în parte a unui act administrativ individual (acțiune în contestare);
- b) obligarea autorității publice să emită un act administrativ individual (acțiune în obligare);
- c) impunerea la acțiune, la tolerare a acțiunii sau la inacțiune (acțiune în realizare);
- d) constatarea existenței sau inexistenței unui raport juridic ori nulității unui act administrativ individual sau a unui contract administrativ (acțiune în constatare); sau
- e) anularea în tot sau în parte a unui act administrativ normativ (acțiune de control normativ).
Este important de reținut că în cadrul procedurilor administrative toate probele se prezintă la etapa de pregătire a cauzei spre judecare și în termenul strict indicat de către instanța de judecată în caz contrar reclamantul sau pîrîtul este decăzut din dreptul de a prezenta ulterior probe în susținerea poziției sale.
Avocații noștri specializați au constatat că deseori funcționari publici (primarii, consilierii, alți funcționari de nivel local sau central) care sunt sancționați de către Autoritatea Națională de Integritate (ANI) consideră că ori se descurcă singuri în cadrul unei proceduri de contestare a actelor ANI sau se adresează unui specialist/avocat profesionist prea tîrziu adică după terminii imperativi sau indicați de către instanța de judecată ceea ce face imposibilă protecția eficientă a drepturilor acestora și administrarea probelor în interesul și beneficiul persoanelor supuse controlului din partea Autorități Naționale de Integritate sau altor organe și instituții în acest sens.
Reglementările, dispozițiile și actele emise de instituțiile statului fie acestea de nivel central sau local, precum și alte acțiuni întreprinse de reprezentanții puterii au consecințe monumentale asupra drepturilor persoanele fizie și întreprinderile moldovenești.
Avocații noștri au o experiență substanțială atât în procedurii litigioase împotriva acțiunilor autorităților și actelor autorităților care se supun procedurii de contestarea potrivit Codului Administrativ și formează astfel procedura administrativă sau altfel spus contenciosul administrativ.
Echipa noastră include avocați care dețin o experiență vastă în relația dintre stat și persoane precum și în aparițiile publice ale avocațiilor atunci cînd este vorba despre „contestarea publică” sau sensibilizarea opinie publice împotriva acțiunilor statului și suntem deosebit de bine pregătiți pentru a aborda statutul și constituționalitatea atelor complexe emise de autorități probleme care apar în timpul procedurii de drept administrativ sau a litigiilor rezultate.
Atît actele individuale cît și cele cu caracter general/normative emise de autorități în cele mai multe cazuri afectează drepturile doar a unui anumit subiect. Procedura bine reglementată de Cod Administrativ impune reglementări stricte cu privire la termenul de contestarea a acțiunilor descendenților statului și nu în ultimul rând respectarea procedurilor prealabile ceea ce reprezintă alături de termenul de prescripție obligații dacă le putem numi astfel de decădere fără a mai fi examinat fondul cauzei dvs.
De rând cu reglementările exacte impuse contestatarului actului administrativ, legiutorul a impus o „anumită” conduită și statului atunci când se contestă un act administrative, obligații care de cele mai multe ori autoritățile statului nu le respectă.
Experiența în domeniu ne permite să vă consultăm și reprezentăm
în următoarele aspecte ale dreptului administrativ
- Consultanță, asistență sau reprezentare pentru persone juridice moldovenești sau străine în cadrul procedurilor de contestare a actelor de control.
- Consultanță, asistență sau reprezentare în cadrul procedurilor de control al autorităților administrației centrale sau locale (contestații, litigii în contencios administrativ în instante de orice grad).
- Acțiuni privind nulitatea titlurilor de proprietate.
- Contestația proceselor verbale de control administrative
- Anulări de acte ale administrației publice locale.
- Asistență juridică și reprezentare în litigii în procedure administrative.
- Consultanță privind achizițiile publice, concesiuni, privatizări, etc.
- Consultanță cu privire la respectarea reglementărilor legale.
- Contestarea, aparărea și anularea procedurilor de achiziție.
- Contestarea actele, dispozițiile autorităților publice locale (primării) cu caracter individual și general
- Contestarea actelelor emise de Ministere cu caracter individual defavorabile (refuzuri)
- Contestarea Dispozițiilelor Agențiilor, departamentelor și altor instituții subordonate Guvernului
- Contestarea sctelelor emise de instituțiile de drept privat care prestează un serviciu public
- Contestarea Deciziilor ale instituțiilor de forță are nu cad sub incidența procedurii penale
Elaborarea, negocierea, încheierea și implementarea contractelor în raport cu instituțiile publice.